Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/fluitvanatotz/public_html/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 2592
CD – Fluitvanatotz

MAAIKE VAN DER HEIJDT

Docent en uitvoerend musicus fluit

CD Esquisses

Deze cd werd in 2012 opgenomen door fluitiste Maaike van der Heijdt met pianist Ted van der Heijdt. Op verschillende pagina’s van deze website kunt u fragmenten beluisteren. De cd is te koop voor 15 euro.
Bestellen kan via fluitvanatotz@gmail.com

25 Jaar samenwerken en spelen heeft geresulteerd in het maken
van deze cd. Het zoeken en vinden van relatief weinig gespeelde stukken gaf ons veel plezier bij het samenstellen ervan. Er ontstond zelfs een thema: Muziek met een Spaans tintje, aangevuld met composities van Italiaanse bodem.
in Parijs rond 1900 telde je als componist nauwelijks mee als je
niet de pretigieuze Prix de Rome in de wacht gesleept had. Deze staatsprijs waarvan de oorsprong teruggaat tot 1663 stelde Franse kunstenaars in staat enige jaren in Rome te studeren om zich te vervolmaken. Emile Pessard won de prijs in 1866 en maakte carrière als opera en operettecomponist en leraar harmonieleer aan het Parijse conservatorium. in 1884 ging de prijs naar Claude Debussy. Henri Busser en Paul Dukas kwamen niet verder dan een tweede plaats en Dukas besloot zelfs uit frustratie muziekcriticus te worden. Hij kwam daar op terug en werd leraar compositie en orkestratie.

Aan Maurice Ravel, in zijn jaren de meest veelbelovende artiest, werd driemaal de prijs geweigerd. Dit werd een schandaal en had een hervorming van het conservatorium tot gevolg. Gabriel Fauré, leraar van Ravel en Casella, werd directeur en ontpopte zich als een modern hervormer. Het leek erop dat Rome gekozen was om kunst uit het verleden te bestuderen en niet meer bij de Pa- rijse ontwikkelingen paste. Ook op deze CD zijn de werken van de italianen Giochino Rossini, Alfredo Casella en Aldo Rossi tamelijk klassiek van vorm en inhoud. Feit is ook dat Debussy, wie anders, de villa in Rome voortijdig verliet omdat hij op zoek naar zijn stijl en ontwikkeling begreep dat hij niet in Rome moest zijn maar thuis in Parijs. Het impressionisme van Debussy was modern en stond open voor veel invloeden van andere landen en kunstdisciplines.

De Spaanse componist Isaac Albeniz is meerdere malen in Parijs geweest. Als zevenjarig jongetje studeerde hij in Parijs als voorbereiding op toelating voor het conservatorium in 1867.
I
n 1889 speelde hij er zijn pianoconcert opus 78. Enige jaren later maakte hij kennis met Fauré en Dukas en raakte bevriend met Debussy. Hij is grotendeels verantwoordelijk voor de belangstelling voor Spaanse muziek onder Parijse componisten. Een waar modeverschijnsel. Vooral de sterke, ritmische patronen, dansen en gevoel voor klankkleur in deze muziek waren uitstekend te combineren met de nieuwe beschrijvende stijl van moderne Franse componisten. Het merendeel van de hier opgenomen werken getuigt daarvan. De Habanera’s van Debussy en Ravel spreken voor zich, maar ook de zinderende sfeerschetsen van Dukas en Gustave Samazeuilh laten Spanje leven aan de Seine.

Maaike studeerde fluit aan het Rotterdams Conservatorium en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze speelt in het Zeeuws Orkest, in kamerorkest TY en in vele kamermuziekbezettingen. Met Ted heeft ze vele werken voor fluit en piano gespeeld. Haar belangstelling is breed: Haar repertoire strekt zich uit van de Passionen van Bach tot moderne composities als de Monologue van Rudolf Escher voor fluit solo..
Ted studeerde piano en kamermuziek aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en het Rotterdams Conservatorium. Tijdens zijn studie had de muziek van Gabriel Fauré en Claude Debussy zijn speciale aandacht. Als begeleider en speler in allerlei kamermuziek combinaties heeft hij een groot repertoire opgebouwd. Ted is dirigent-pianist van het Roosendaals kamerkoor en Mea dulcea waarmee hij concertreizen maakte naar o.a. Praag en Wenen.